lauantai 18. maaliskuuta 2023

Kymmenen vuotta VSN-tuomarointia

Havahduin jokin aika sitten siihen, että ensimmäisistä tuomaroimistani Virtuaalisen Shownäyttelyjaoksen alaisista näyttelyistä on tullut kuluneeksi tasan kymmenen vuotta. Olen tuomarointiharrastukseni alusta saakka koonnut kaikkien tuomaroimieni luokkien tulokset muistioon ja onhan tiedostolle jo kertynytkin pituutta. Jos olen todella muistanut tallentaa kaikki tuomaroimani luokat, olen kymmenessä vuodessa tuomaroinut yhteensä 179 luokkaa. Vuosissa on aika paljon vaihtelua keskenään, joinakin vuosina olen tuomaroinut vain pari luokkaa, toisina taas useita kymmeniä.

Aivan ihka ensimmäinen tuomarointini oli 3.3.2013 Tuiren järjestämissä näyttelyissä Presta Racing Centerissä. Kutsusivu on nykyään kadonnut, mutta tuomaroin näyttelyissä suomenhevosoriiden rakenneluokan, jossa oli kymmenen osallistujaa. Luokan voitti Senin omistama Fiktion Pyökki 39 pisteellä ja luokan viimeinen oli Sniffen omistama Metsäkartanon Ott, joka sai vain 24 pistettä ja maininnan "pää, kaula ja etuosa eva tai osittain eva".

Sattumalta, täsmälleen kymmenen vuotta myöhemmin, 3.3.2023 tuomaroin elenin järjestämät welsh cobeille avoimet näyttelyt Tirion Welsh Poniesissa. Tuomaroin kaikki seitsemän luokkaa, joista kolme luokkaa oli C-D-sektioille avoimia rakenneluokkia ja loput neljä käyttöluokkia. Lisäksi olin näyttelyn päätuomarina ja tuomaroin siten myös Show Winner -kehän.

Vanhoja ja uudempia tuloksia selatessani huomaan, että aikaisemmin oli (ainakin minun kohdallani) tavallista tuomaroida samasta näyttelystä vain pari kolme luokkaa, ei koko näyttelyitä. Sanotaanko jostain 2019-2020 alkaen, olen selvästi useammin tuomaroinut koko näyttelyt kuin vain osan luokista. Olen tuomaroinut luokkia laidasta laitaan, aina shetlanninponeista ja suomenhevosista, puoliverisiin ja harvinaisiin rotuihin. En äkkiseltään keksi, mitä rotua/rotutyyppiä en olisi koskaan tuomaroinut. Listalta löytyy myös niin käyttöluokkia, kasvattajaluokkia kuin rakenneluokkiakin. Ainoa, mitä en ole koskaan tuomaroinut, enkä edelleenkään tuomaroi, ovat piirrettyjen kuvien luokat sekä sekaluokat (luokat, joissa on sekä valokuvallisia että piirretyillä kuvilla olevia hevosia). Lisäksi välttelen nykyään kovin avoimella rajauksella olevia luokkia (esim. "hevosoriit" tai "kaikki harvinaiset rodut").

Alkuaikoina olen kirjoittanut jokaisesta hevosesta pisteiden lisäksi muistiin myös sanallisen arvion, mikä on varmasti ollut opettavaista, mutta myös vienyt paljon aikaa. Vuoden 2015 jälkeen olen jättänyt sanallisen arvion pois ja antanut vain pisteet. Nykyään VSN:ssä ei anneta enää edes pisteitä, mutta merkkailen silti edelleen plussia ja miinuksia sekä joitakin lyhyitä huomautuksia ("erittäin hyvät tyypit", "epäsopusuhtainen") omiin tuloksiini.

Rakenneasiat kiinnostavat edelleen (IRL) ja virtuaalinen tuomarointi on helppoa ja mukavaa, joten ehkä harrastelen sitä seuraavatkin kymmenen vuotta, jos harrastusintoa muuten piisaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti