maanantai 21. kesäkuuta 2021

Entiset tallini -sarjan koonti

Uskomatonta, mutta totta: kaikki esittelyn arvoiset entiset tallini on nyt esitelty ja on aika päättää viiden kirjoituksen sarja tällä koontipostauksella. Minulla on ollut tauotta virtuaalitalleja harrastukseni alusta eli vuodesta 2001 alkaen, joten matkaan on mahtunut yhtä sun toisenlaista talliviritystä. Kaikista talleistani en ole esittelyä tehnyt enkä varmaan itsekään muista kaikkia lyhytikäisiä tallejani. Jos muistat tallini minua paremmin, niin laita ihmeessä kommenttia tulemaan!

Listalla tallit vanhimmasta uusimpaan. Lista ei välttämättä ole täydellinen lyhytikäisten tallien osalta ja vuosiluvuissa voi olla virheitä vanhempien tallien kohdalla. Olen valinnut listalle vain ne tallit, jotka olen joskus jollakin tavalla julkistanut, pitänyt tallin nimissä kilpailuita tai tallin nimen alle on syntynyt kasvatteja. "Pöytälaatikkoon" jääneitä talleja on taatusti vielä toinen mokoma lisää.
  • 2001-2002: useita lyhytikäisiä talleja Expagessa
  • 2002-2003: Ninan talli
  • 2003-2004: useita lyhytikäisiä talleja Expagessa, vuodelta 2003 muistoja Talli Rainbow:sta, jossa on Oocitiesissa säilyneen sivun mukaan syntynyt ainakin yksi arabivarsa 3.12.2003: RB's George ox
  • 2004-2005: Myrskyluodon talli
  • 2005-2009: Talli Light Dragon
  • 2006: Ratsastuskoulu Fektas (kesä, jona halusin pitää ratsastuskoulua Briteissä)
  • 2006-2007: Siittola Cipofüzo
  • 2007: Yksityistalli Adler
  • 2008: Suursiittola Napolita (kun haaveilin (jälleen) suurtallista)
  • 2008-2009: Hunajapuro (surkea yritykseni kasvattaa suomenhevosia)
  • 2009-2010: Bellisente (vuosi suurtallin kolmantena omistajana)
  • 2009-2011: Chigeon Ponies (sekä lyhyt uusi tuleminen vuonna 2013)
  • 2011-2014: Liljasaaren talli (tarinatallin yritys, vaihtelevan aktiivinen ja epäaktiivinen vuosien varrella)
Ja vielä tasapainon vuoksi nykyiset tallini:
Julkaisemattomia projekteja on tietysti paljon ja suurinosa niistä on liittynyt kasvattamiseen. Pienellä muistelulla muistan ainakin Siittola Lapilinen, jossa ajattelin alkaa kasvattamaan eestinhevosia, Zoénin, jossa oli tarkoitus kasvattaa lusitanoja, ja Kurjen Kartanon, jota valmistelin realistista friisiläiskasvatusta varten. Kurjen Kartanoa varten tehdyt suunnitelmat itseasiassa olivat Moanan alkuaikojen version pohjana. Jonkin sortin kilpailukeskuksia ja suurtalleja olen suunnitellut vaikka ja kuinka, mutta julkaisun asteelle ei moni niistä ehtinyt.

Tallejani katsoessa voi todeta, että kasvattaminen on ehdottomasti  harrastukseni suola. Pitkäikäisimmät tallini ovat joko monitoimitalleja (Talli Light Dragon, Juksula), joissa kasvatuksella on iso rooli tai sitten Moana part bredsin tapaan siittoloita, joskin kasvattirodun valinnan kanssa minulla on ollut hieman haasteita vuosien varrella ennen welsheihin päätymistäni. Sen olen myös oppinut, että ratsastuskoulun ja yksityistallin pito eivät todellakaan ole minua varten, ja vaikka kuinka olen aina haaveillut suurtallista, ei sekään sovi minulle.

Myös aikuistumiseni ja pitkäjänteisyyden kasvun voi vanhoista talleistani nähdä. Alkuvuosina minulla oli paljon hyvinkin lyhytikäisiä talleja, mutta viimeiset reilut kymmenen vuotta olen kehittänyt tallejani pitkäjänteisemmin ja suunnitelmallisemmin, jolloin tallien ikäkin on pidentynyt. Oikeasti pitkäikäisiä (lähemmäs kymmentä vuotta) talleja minulla on toki vain Juksula ja hyvää vauhtia perässä tuleva Moana, mutta en minä ole aikuinenkaan ollut vielä kymmentä vuotta, heh!

Ei hullumpi lista, vaikka itse sanonkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti